Reacties van Nuon, Heijmans en gemeente

geluidswering900600Vandaag (26 april) hebben opdrachtgever Nuon, aannemer Heijmans en de gemeente verschillende brieven gestuurd. Hieronder:

  1. Brief aan de inwoners van Sporenburg
  2. Integraal: reactie op voorgestelde afspraken in bewonersbrief Veiligheid en Samenwerking op Keesje Brijde
  3. Brief directeur Nuon aan bewoners Keesje Brijdeplantsoen
  4. Samenvatting Fugro-rapport

1.   Brief aan de inwoners van Sporenburg

Bewoners van Sporenburg hebben vandaag een brief in de bus ontvangen. De brief is ondertekend door Marcel van der Sterre (Omgevingsmanager Heijmans),  Danielle Opdam (Omgevingsmanager Nuon) en  Irene Lapperre (Omgevingsmanager gemeente Amsterdam).

In deze brief is onder andere te lezen:

  • Dinsdag 24 april is Paul Kösters als veiligheidskundige begonnen. Paul is het aanspreekpunt voor veiligheid tussen de uitvoering, bewoners, verkeersregelaars en iedereen die te maken heeft met ons werk. Paul Kösters is senior veiligheidskundige  en loopt fulltime rond.  Hij is bereikbaar op:  06 – 295 44 849. De brief bevat ook een foto van Paul Kösters.
  • Vanaf 25 april rijdt er tussen 8.00 en 8.45 uur geen bouwverkeer van Heijmans op Sporenburg.
  • Rondom het werkterrein zijn bouwhekken met een dichte onderkant geplaatst. Binnen dit hekwerk plaatsen worden rondom de geluidsbronnen “noise control barriers” geplaatst die bouwgeluiden absorberen en weerkaatsing voorkomen.
  • op alle werkdagen zal een verkeersregelaar aanwezig zijn op Sporenburg. Deze verkeersregelaar is op cruciale tijden en punten in de wijk aanwezig, onder andere basisschool de Achthoek
  • Voor bewoners met vragen is er een “wekelijks inloopmoment” op woensdagmiddag tussen 14-15 uur in de keet van Heijmans op het Keesje Brijdeplantsoen
  • Wilt u digitaal op de hoogte blijven van de werkzaamheden bij u in de buurt of heeft u vragen? Stuur dan uw naam, adres en e-mailadres naar msterre@heijmans.nl.

2.   Reactie op voorgestelde afspraken in bewonersbrief Veiligheid en Samenwerking op Keesje Brijde

In deze per email gestuurde brief gaan Jamal Ghabri (projectmanager Nuon), Joost Donkers, (projectmanager Heijmans) en Brenda Hunt (gebiedscoördinator stadsdeel Amsterdam Oost) in op de door bewoners voorgestelde afspraken in Veiligheid en samenwerking op Keesje Brijde  die middels een petitie is ondersteund

De punten uit deze brief worden hieronder volledig weergegeven:

“Veiligheid

  1. Geen Heijmans, Nuon en Steltloper-bouwverkeer op Sporenburg tussen 8.00-8.45u;
    Vanaf 25 april 2018 rijdt er geen bouwverkeer tussen 8.00-8.45 uur van Nuon/Heijmans op Sporenburg.
  2. Geen afsluitingen en werkzaamheden van Heijmans op andere delen van Sporenburg wanneer er werkzaamheden zijn op het Keesje Brijdeplantsoen;
    Wij minimaliseren afsluitingen en werkzaamheden op andere delen in de openbare ruimte van Sporenburg, wanneer er werkzaamheden zijn op het Keesje Brijdeplantsoen. Parallelle werkzaamheden zijn niet altijd te voorkomen. Zoals afgesproken in het omgevingsoverleg van 26 april informeren wij tijdig de omwonenden. De volgende parallelle werkzaamheden zijn reeds bekend:

    • Tot en met week 22 (week van 28 mei 2018) is de Seinwachterstraat afgesloten voor de werkzaamheden in de straat.
    • Van 11 tot en met 13 juni is de Seinwachterstraat vanaf nummer 100 tot en met 120 afgesloten tussen 9 – 16 uur. Nadere informatie hierover volgt.
  3. Geen laden, lossen en wachten (zgn. bufferen) op Sporenburg (vergelijkbaar met de Steltloper die ook buiten Sporenburg buffert);
    Heijmans buffert op de opslagplaats op Zeeburgereiland. Het materiaal wordt in kleine vrachtwagens/trekkers met kar richting Sporenburg gereden. Dit gebeurt al sinds het begin van het project (augustus 2017).
  4. Geen bouwverkeer via Seinwachterstraat, Lampenistenstraat en Panamakade. Alle bouwverkeer gaat via Ertskade. NB: ook geen ‘klein bouwverkeer’, omdat deze afspraak niet te handhaven is;
    Zoals vermeld in de bouwbrief van 13 april 2018 gaat het bouwverkeer voor de boring via de Ertskade naar het Keesje Brijdeplantsoen. De route Ertskade wordt zo veel mogelijk gebruikt voor de overige werkzaamheden. We wijken hiervan af voor de parallelle werkzaamheden zoals benoemd in punt 2.
  5. T.a.v. de kruising Verbindingsdam-Ertskade
    a) Tijdelijke aanleg extra fietspaden aan beide kanten, zodat bouwverkeer en fietsverkeer gescheiden zijn;
    De uitvoering van de tijdelijke maatregelen (aangeven fietspad met belijning op trottoir) om te zorgen dat fietsverkeer gescheiden wordt van auto/bouwverkeer bij de kruising Verbindingsdam – Ertskade staat gepland voor 1 mei. Voor de definitieve situatie ligt een ontwerp met aanpassingen voor de kruising dat zorgt voor overzicht en veiligheid. De uitvoering hiervan wordt nog ingepland.
    b. Verkeersregelaar aanwezig tussen 8-9u en 17-18u;
    De gemeente huurt een verkeersregelaar in die flexibel inzetbaar is. In ieder geval is deze aanwezig tussen 8.00 en 9.00 uur bij het Baron Tindalplein / school De Achthoek. De verkeersregelaar ziet toe op het voorkomen van opstoppingen (door wachtende vrachtwagens) op de Ertskade. Overige inzet wordt mede met de veiligheidskundige van Nuon afgestemd.
  6.  T.a.v. de kruisingen Ertskade- Baron Tindalplein
    a. Verkeersregelaar aanwezig op tijden in/ uit-gaan van de school;
    Zie reactie bij punt 5b.
  7. Voetpad Ertskade
    a. Fietspad, zoals door de gemeente gedoogd (NB geen parkeerplaats);
    b. Geen werkzaamheden, behalve de doorgang van de bouwweg;
    Heijmans/Nuon heeft geen werkzaamheden meer in het voetpad. Ter hoogte van de in- en uitrit van de bouwweg (Ertskade) worden verkeersregelaars ingezet, aanvullend op de reeds genoemde verkeersregelaar onder 5b. Zie bouwbrief van 13 april.
  8. T.a.v. de kruising Erstkade- gymzaal
    a) Nieuwe en sluitende afspraken met Steltloper, Achthoek en Heijmans over veilig gebruik van alle partijen. Alle partijen ondertekenen de afspraken;
    Overleg over het nakomen en aanvullende afspraken heeft plaatsgevonden tussen alle partijen op 26 april. Deze afspraken worden nog vastgelegd in een verslag en verspreid naar alle betrokkenen.
    b) Verkeersregelaar tijdens tijden dat er werkzaamheden zijn op het Keesje Brijdeplantsoen;
    Is reeds akkoord en toegezegd in de bouwbrief van 13 april.
  9. Geen bouwverkeer op de Ertskade voorbij de gymzaal en de JF van Hengelstraat;
    Bouwverkeer is hier zeer beperkt. Op deze kruising komt een verkeerregelaar te staan. Zie bouwbrief van 13 april.
  10. Afstemming met Steltloper i.v.m. aanleg electriciteitsnetwerk door het Keesje Brijde- plantsoen;
    Afstemming tussen Nuon, Alliander en andere betrokkenen heeft plaatsgevonden. Planning voor deze werkzaamheden zijn nog niet vastgesteld door Alliander.
  11. Stoepen en openbaar gras worden niet als parkeerplekken gebruikt.
    Akkoord.
  12. Plaatsing bouwhekken met dichte onderkant rond speelvelden en bouwterrein, met name bij de corridor Ertskade – Seinwachterstraat;
    Deze bouwhekken worden toegepast op deze locaties. Zie bouwbrief van 13 april.
  13. Afspraken met directie van de Achthoek voor het veilig bereiken van de gymzaal door honderden kinderen per dag en het spelen op het veldje. Afspraken worden schriftelijk vastgelegd;
    Zie antwoord bij punt 8a.
  14. Bouwhekken langs gehele bouwweg Keesje Brijdeplantsoen tot aan de Ertskade, dus over het fietspad heen, om te voorkomen dat kinderen de bouwweg overschieten;
    Zie antwoord bij punt 7. Graag nadere toelichting met wat u bedoelt met over het fietspad heen.
  15. Continue verkeersregelaar op de hoek Ertskade en Keesje Brijdeplantsoen op de dagen dat de bouwweg over het Keesje Brijdeplantsoen in gebruik is;
    Akkoord. Zie bouwbrief van 13 april.
  16. De afspraken die reeds zijn gemaakt met de school ten aanzien van de werkzaamheden rondom het Baron Tindalplein blijven onverkort van kracht.
    Akkoord. Het Baron Tindalplein is vrij gegeven door Heijmans en is weer beschikbaar voor de openbare ruimte.
  17. Nulmeting aan gebouwen etc. aan alle panden die grenzen aan de bouwweg en bouwput, zodat eigenaren eventuele schade door trillingen etc. kunnen verhalen met minimale inzet;
    Zie hiervoor de samenvatting van Fugro in de bijlage. De conclusie van Fugro is dat de invloedsfeer van het trillen beperkt is. De kans op schade is dan ook nihil. Echter begrijpen we de bezorgdheid van de bewoners. Om deze reden hebben we besloten om een uitpandige 0- opname te doen van de woningen langs de bouwroute vanaf Ertskade richting boring. Voor de panden die wat dichter op de boring zitten, maken we in- en uitpandig een 0-opname. Het gaat dan om de volgende adressen: Lampenistenstraat 27 t/m 39 en 48. Bovendien worden op een drietal plekken rondom de werkzaamheden trilling meters geplaatst om de trillingen te monitoren. Deze gegevens worden gelogd en bij overschrijding zal het werk worden stilgelegd om te kijken wat de oorzaak hiervan is. De trilling meters zijn geplaatst.
    In de bijlage tevens de reactie van onze directeur over de verantwoordelijkheid die Nuon hierin neemt.
  18. Werkzaamheden met een minimale afstand van 5 meter van gebouwen. Indien de werkzaamheden dichterbij uitgevoerd moeten worden, maken alle partijen individuele afspraken om de veiligheid en overlast te minimaliseren.
    We gaan in overleg met de betreffende bewoners, daar waar we werkzaamheden uitvoeren binnen 5 meter van de gebouwen.

Ruimte voor spelende kinderen

  1. De beloofde vervangende speelruimte, zodat kinderen niet gaan zwerven in en rond de bouwplaatsen. De speelveldruimte groot genoeg om 50 kinderen van verschillende leeftijden te laten spelen (bijvoorbeeld twee schoolklassen);
    Informatie over speelruimte wordt door de gemeente apart teruggekoppeld.
  2. Afspraken met de Achthoek over weg van en naar de gymzaal en spelen in (middag-) pauzes.
    Zie antwoord bij punt 8a.

Beperking overlast

  1. Email-nieuwsbrief om bewoners van Sporenburg (met brede verspreiding) wekelijks te informeren over de voortgang;
    Akkoord.
  2. Garantie om de schade aan het Keesje Brijdeplantsoen te hebben hersteld twee weken na oplevering, uiterlijk 1 juli 2018, zodanig dat het park in zijn geheel gebruikt kan worden door de buurt;
    Alles wat binnen de bouwhekken valt op het Keesje Brijdeplantsoen, en eventuele overige schade veroorzaakt door onze werkzaamheden, wordt door Nuon na afronden van de werkzaamheden hersteld. Beschadigd gras wordt met graszoden hersteld. Daarnaast vindt overleg plaats tussen Nuon en de gemeente over het opknappen van het Keesje Brijdeplantsoen. Ook wordt hierover afgestemd met de werkgroep “Spelen”.
  3. Vervangende werkruimte voor ‘thuiswerkers’ en lokale bedrijven, zoals de Steltloper deze ook heeft verzorgd tijdens de ‘heidagen’;
    Akkoord. Bewoners kunnen zich melden via mailadres: msterre@heijmans.nl.
  4. Van tevoren geluid beperkende maatregelen nemen voor het door de boorrig veroorzaakte geluid (b.v. ‘inpakken’ van het powerpack van de boorrig en geluidswerende wanden) en geluidsnormen aanvaardbaar volgens wettelijke richtlijnen. Indien niet, vervangende woonruimte en schadevergoeding;
    Zoals aangekondigd in de bouwbrief van 13 en 26 april zijn aanvullende geluid beperkende maatregelen genomen t.a.v. geluidshinder. Mede hierdoor voldoen wij aan de relevantie wettelijke richtlijnen. Voor uw informatie en beeldvorming vindt u hieronder de db(a)’s van de machines die we inzetten. Let op, het gaat om de theoretische waarden.

Geluidsbron

Geluidssterkte bij de bron

Aggregaten

ca 65 – 68 dba

Powerpack boorrig

68 dba

Boorrig zelf

50 – 65 dba

Vuilwaterpompen

45-60 dba

Hoge druk pomp stationair

70 dba

Hoge druk pomp volle toeren (2750 RPM)

88 dba

Mix recycling

84 dba

De Noise Control hekken van Heras leveren theoretisch een geluidsreductie van 20 db op. Een voorbeeld: hoge druk pomp van de rig levert 88 dba – 20 db = 68 db.
De brief bevat ook een voorbeeldtabel (zie ook dit blog)

  1. De opslagruimte (‘Nuon pleintje’), de enige bouwplaats naast de bouwplaats op het Keesje Brijdeplantsoen. Baron Tindalplein is een opslagruimte en geen bouwplaats;
    Inmiddels is het Baron G.A. Tindalplein geen opslagruimte en geen bouwplaats meer. De keet, waar we ons wekelijks spreekuur op woensdag hebben, is verplaatst naar het Keesje Brijdeplantsoen.
  2. Alle partijen houden zich aan de wet, de lokale regelgeving en deze afspraken.
    Akkoord.

Samenwerking tussen de partijen

27. Alle partijen komen, inclusief bewonerscomité van minimaal drie personen,wekelijks bijeen. Op de agenda staat in iedere geval:a. Assessment van de gemaakte afspraken;
b. Planning en nieuwe maatregelen t.a.v. veiligheid;
c. Planning en nieuwe maatregelen t.a.v. beperking overlast
d. Handhaving;

Alle overleggen worden genotuleerd.Wij willen hier aan deelnemen. Verdere invulling hiervan is reeds besproken op het overleg van 26 april. We horen graag wie de leden zijn van het bewonerscomité.

Jamal Ghabri, projectmanager Nuon
Joost Donkers, projectmanager Heijmans
Brenda Hunt, gebiedscoördinator stadsdeel Amsterdam Oost ”

3. Brief directeur Nuon aan bewoners Keesje Brijdeplantsoen

In een per email verstuurde brief aan de bewoners van het Keesje Brijdeplantsoen verklaart Alexander van Ofwegen, directeur van Nuon Warmte onder andere dat:

      • uit onderzoek van verschillende, niet nader genoemde, gerenommeerde ingenieursbureaus is gebleken “dat de uitvoering van de werkzaamheden veilig en zonder gevolgen voor de omliggende woningen kan plaats vinden”
      • Nuon het volste vertrouwen heeft in de werkzaamheden van Heijmans
      • het projectteam en de directeur er op zullen toezien dat werkzaamheden volgens alle afgesproken protocollen plaats vinden
      • wanneer er toch onverhoopt schade optreedt,  dan neemt “Nuon, mogelijk in eerste instantie via Heijmans, haar verantwoordelijkheid en vergoedt de schade volledig aan u.  Voor het onderzoek naar de schade wordt een onafhankelijk schade-expert, aangesloten bij Nivre, ingeschakeld.”
      • Vragen kunnen gemaild worden aan het projectteam: oostelijke.eilanden@nuon.com

Lees de hele brief: 180426_directiebrief_bewoners_Keesje_Brijderplantsoen

4. Samenvatting Fugro-rapport

Op verzoek van Nuon heeft Fugro risico-analyses gemaakt. De rapportage van dit rapport is nog niet af, daarom heeft Fugro per mail (pdf) een samenvatting gestuurd.

De conclusies:

Er is sprake van 3 risico analyse delen:
Deel 1, locatie Keesje Brijdeplantsoen, trillen van binten / planken
Deel 2, locatie Keesje Brijdeplantsoen, passages van voertuigen (vrachtauto’s) Deel 3, locatie Zuiderzeeweg, trillen buispalen / damwandplanken steunpunten

Korte resume / samenvatting risico’s trillingen
Deel 1, enig risico (<5%), beheersbaar, kleine monitoring (2 meters)
Deel 2, geen risico, geen monitoring, ter overweging toch monitoring (uit voorzorg)
Deel 3, geen risico, geen monitoring, ter kleine overweging toch monitoring, zekerheidsstelling

Hier de gehele Fugro_Samenvatting (pdf)

Plaats een reactie